Strategie
15/04/2024
In het kader van de projecten die we ontwikkelen, komen vragen over e-mailroutines en e-mailmarketing vaak terug. Of u nu wilt informeren, loyaliteit wilt opbouwen, nieuwe klanten wilt werven of interactie wilt stimuleren met uw doelgroep, e-mailmarketing blijft een onmisbaar communicatiekanaal. Wat zijn in 2022 de elementen die deze tool krachtig en relevant maken in uw communicatiestrategie?
In de loop der tijd heeft u een database opgebouwd met geïnteresseerde en toestemmende contacten in overeenstemming met de AVG.
Naast het verplichte karakter van de AVG, garandeert een database met betrokken contacten een lager uitschrijfpercentage, een hogere open rate en een betere click-through rate.
Deze contactenlijst is gevormd door verschillende kanalen en marketing-/communicatieacties: een nieuwsbriefinschrijfformulier op uw website, een wedstrijdactie met een partnerbedrijf, offerteaanvragen, contacten op een beurs, enzovoort.
Bepaalde e-mailmarketingoplossingen bieden zelfs hun eigen formulieren aan om te integreren in uw digitale kanalen, direct gekoppeld aan uw contactenlijst.
AVG-info: Voorheen was het minder belangrijk om te weten waar uw contacten vandaan kwamen en of ze hun toestemming hadden gegeven om op uw lijst te staan. Tegenwoordig moet elke persoon die in uw database staat vooraf expliciet toestemming hebben gegeven. U kent het wel, dat vinkje waarmee u het bedrijf toestemming geeft om u promotionele e-mails te sturen? Ja, dat is het, de opt-in! Zorg ervoor dat u het toestemmingsregister bij de hand houdt, u moet op elk moment hun betrokkenheid kunnen bewijzen.
In principe is het enige verplichte gegeven dat u moet hebben een e-mailadres… Maar dat is wat minimalistisch als u uw doelgroep wilt bereiken.
Hoe meer gegevens u heeft, hoe meer mogelijkheden u heeft om uw doelgroep te bereiken via verschillende gerichte campagnes met specifieke doelstellingen. U kunt voor een contact zoveel variabelen aanmaken als u wilt: naam, voornaam, taal, land, geslacht, bron van het contact, enzovoort.
Al deze eerder genoemde variabelen helpen u uw targetingstrategie te verfijnen.
Het eerste wat u vooraf moet doen, is alles centraliseren. Groepeer in uw tool alle contacten die u tijdens uw acties hebt verzameld.
Het segmenteren van uw contacten stelt u in staat om uw doelgroep gerichte en relevante content aan te bieden. Als u daarentegen content aanbiedt die niet bij hen past, zullen ze uiteindelijk hun interesse in u verliezen!
Er zijn verschillende manieren om segmentatie uit te voeren, afhankelijk van uw interne organisatie, uw doelgroep en uw doelstellingen.
U kunt meerdere lijsten maken om uw contacten te categoriseren op basis van het type e-mails dat ze willen ontvangen of waar ze vandaan komen. Natuurlijk kunt u een contact in meerdere lijsten hebben.
Een andere strategie, die voor ons de beste blijft, is het aanmaken van een “Master” lijst, op basis waarvan u segmenten maakt.
U kunt uw contacten dan segmenteren op basis van hun taal, stad, leeftijd of andere variabele die eerder voor elk contact is aangemaakt.
Het is mogelijk om nog verder te gaan met “marketing automation”, waarmee u de segmentatie kunt automatiseren op basis van het gedrag van uw doelgroep. Bijvoorbeeld, als iemand bepaalde acties heeft ondernomen, kent u deze een score toe en kunt u deze persoon indelen in een lijst van “betrokken leads” om een specifieke campagne naar te sturen.
Ook hier zijn er verschillende manieren om uw e-mailtemplate te maken.
U kunt dit intern doen als u over de nodige middelen beschikt. Veel e-mailmarketingoplossingen bieden een wysiwyg-editor aan, waarin u tekst- en afbeeldingsblokken kunt slepen en neerzetten, en de velden kunt invullen totdat u het gewenste resultaat hebt.
U kunt deze taak ook toevertrouwen aan uw digitale productie-agentschap. Wij kunnen een unieke template voor uw campagne maken op basis van uw huisstijl en content. We kunnen ook een herbruikbare template maken, die altijd dezelfde basis behoudt, maar waar u verschillende contentblokken aan kunt toevoegen.
Welke oplossing u ook kiest voor het maken van uw template, zorg ervoor dat uw e-mail responsive is, zodat deze correct wordt weergegeven op elk type scherm (mobiel, tablet, enzovoort).
Zoals gezegd, is de promotionele e-mail een onmisbaar communicatiekanaal. U bent zeker niet de enige die e-mailcampagnes verstuurt. U zult zich dus moeten onderscheiden om de aandacht van uw doelgroep te trekken.
Hier zijn enkele suggesties om uw campagnes naar een hoger niveau te tillen:
Gebruik uw huisstijl in het ontwerp van uw template, net zoals bij uw andere communicatiemiddelen, zowel qua kleuren als typografie (waar mogelijk, met een andere typografie als fallback voor e-mailclients die dit niet ondersteunen, met name Outlook), aanwezigheid van uw logo, links naar uw sociale netwerken, enzovoort.
Denk aan uw doelgroep en bied hen content die aansluit bij hun verwachtingen en interesses. Spreek hen aan op basis van het doel van uw campagne: wilt u hen informeren of hun loyaliteit versterken?
Creëer interactie met boeiende visuals, via CTA’s (Call to Action) in de vorm van links of knoppen die hen naar uw website, een artikel, een formulier, een wedstrijd, enzovoort leiden.
Gebruik gepersonaliseerde variabelen: spreek uw doelgroep aan met behulp van persoonlijke gegevens die in overeenstemming met de AVG zijn verzameld (taal, naam, voornaam, geslacht, enzovoort).
Gebruik de naam van uw bedrijf als afzender en een e-mailadres met de extensie van uw domeinnaam. Verifieer van tevoren uw hoofddomein via SPF- en DKIM-records op uw DNS-zone.
Dit is de “titel” van de mailing, die wordt weergegeven nog voordat de gebruiker de e-mail heeft geopend. Deze regel moet hen aansporen om de e-mail te openen!
Geef het geen te serieuze toon, maar ook niet te speels (u kunt zelfs emoji’s gebruiken als dat passend is). Geen valse beloften, geen spamwoorden (“Gratis!!!!”). Het is duidelijk dat dit label moet overeenkomen met de inhoud van uw e-mail.
Deze is verplicht. Het heeft geen zin om in uw doelgroep contacten te houden die niet langer geïnteresseerd zijn in uw bedrijf en dus niet meer betrokken zijn. Als u te vaak als spam wordt gemarkeerd, loopt u het risico dat uw verzendoplossing u op de zwarte lijst zet.
Wanneer een e-mail in uw inbox arriveert, wordt deze gescand door uw e-mailoplossing. Als er een spamwoord wordt gedetecteerd, wordt uw e-mail in de spamfolder geplaatst in plaats van in de hoofdinbox.
Als u net begint met het verzenden van campagnes, is het het beste om verschillende tijden te testen totdat u het moment vindt waarop het openpercentage het hoogst is.
Afhankelijk van uw vakgebied kunnen de beste dagen en tijden voor verzending sterk variëren.
In het algemeen zijn de beste dagen voor verzending dinsdag/woensdag/donderdag, rond 10 uur of rond 14 uur.
U kunt uw mailing handmatig en spontaan versturen wanneer u dat wilt, maar u kunt de verzending ook inplannen in uw tool, zodat uw campagnes op het juiste moment worden verzonden. Dit is handig als u uw campagne van tevoren voorbereidt en deze pas de volgende week wilt versturen… Geen kans dat u het vergeet!
Geweldig, uw e-mail is verstuurd naar uw database van 300.000 personen, met CTA’s die allemaal naar uw website leiden.
Heeft u nagedacht over de verkeerspiek die dit op uw website zal veroorzaken? Het is absoluut geweldig om 300.000 bezoekers te hebben die mogelijk op uw e-mailcampagne reageren. Maar kan uw website zoveel verkeer tegelijk aan?
Als dat niet het geval is, overweeg dan om uw campagnes verder op te splitsen.
Heeft u een campagne in 3 talen? Verstuur ze op verschillende momenten! Bijvoorbeeld de FR ’s ochtends, de NL laat in de ochtend en de EN in de middag.
Maar wat als mijn contactenlijst 200.000 personen in alleen FR bevat? Probeer te splitsen op basis van een andere variabele.
Als laatste redmiddel kunt u overwegen om de capaciteit van uw servers te vergroten, zodat ze de verkeersbelasting van de verzending kunnen opvangen.
Analyseer na elke verzending de resultaten van uw campagne: het openpercentage, het klikpercentage, het uitschrijfpercentage, enzovoort.
Vergelijk met andere campagnes, dit stelt u in staat om te identificeren wat goed werkt en wat juist niet werkt.
Vergeet na een campagne niet om uw contactenlijst op te schonen. Verwijder niet-bestaande of inactieve e-mailadressen.
Doorgaan met het sturen van e-mails naar een contact die niet meer geïnteresseerd is, kan nadelig zijn.
Er zijn nogal wat tools op de markt die u in staat stellen uw e-mailcampagnes te beheren. We kunnen bijvoorbeeld Mailjet, Active Campaign, Sendinblue, Mailchimp noemen.
We gaan hier niet in op de details van elke oplossing. Sommige tools zijn eenvoudiger,
andere geavanceerder met functies zoals het verzenden van marketing-sms’jes.
Bij MV Studio passen we ons perfect aan de behoeften en tools van onze klanten aan. We maken regelmatig herbruikbare templates en implementeren marketingautomatisering via tools zoals Mailjet, Mailchimp of andere.
Heeft u hulp nodig bij het ontwerpen en implementeren van uw toekomstige campagnes? Of op het gebied van Marketing Automation? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
16/12/2024
16/10/2024
Diensten
Strategie
Website
09/10/2024
Diensten
Productiviteit
Strategie
26/09/2024
Diensten
Nieuws
Productiviteit
Strategie
15/09/2024
Nieuws
Website
Bedrijfsapplicaties
Bedrijfswebsite
eCommerce
Lead generation
Begeleiding
Subsidies
UX/UI Design
Moodboard
Logo design
Design system
Technische Audit
SEO Audit
Persoonlijke Analyse
Gestructureerde Planning
Back-up en Gegevensbeveiliging
Efficiënte en Precieze Migratie
Optimalisatie en Tests
Geavanceerde AWS-omgeving
Staging- en Productieomgevingen
Dockerisatie en Replicatie
Versterkte Beveiliging
Optimale Prestaties
Zelfbeheerde en 24/7 gemonitorde infrastructuur
Continue Integratie en Volgen van Ontwikkelingen
Laten we praten over
uw project!
Neem contact met ons op om uw behoeften te bespreken onder het genot van een kop koffie!