Het belang van een mobiel geoptimaliseerde website

  • Diensten

  • Strategie

15/02/2024

Elodie

Elodie

Lead Frontend Developer

Het is tegenwoordig onmogelijk om je de creatie van een website voor te stellen zonder een geoptimaliseerde mobiele versie! Eind 2021 kwam 54% van het online verkeer van mobiele apparaten (exclusief tablets), en dit cijfer is sinds 2020 constant aan het toenemen. Laten we de belangrijkheid van de mobiele versie en de impact ervan op de gebruikerservaring ontdekken.

Op basis van deze bevinding lijkt het essentieel voor webagentschappen om websites aan te bieden die zijn aangepast en geoptimaliseerd voor mobiel, op basis van de concepten van responsive design en mobile first.

Responsive design

Responsive design, dat enkele jaren geleden al opkwam, heeft als concept om een adaptief design aan te bieden voor alle soorten schermen. Zowel het ontwerp als de inhoud passen zich aan het apparaat aan, of het nu een computer, tablet of mobiele telefoon is.

Mobile first

Waar responsive design uitging van de computerversie en eindigde bij een vereenvoudigde mobiele versie door het verwijderen van niet-essentiële elementen, volgt Mobile First de omgekeerde logica van progressieve verbetering door eerst een geoptimaliseerde mobiele versie aan te bieden en vervolgens elementen en effecten toe te voegen voor de tablet- en computerversies.

Deze nieuwe norm in webdesign biedt verschillende voordelen voor uw bezoekers:

Verbeterde SEO

Sinds 2018 rangschikt het Google-algoritme zoekresultaten op basis van de mobiele versie van websites. Deze beslissing komt voort uit de volgende analyse: als internetgebruikers Google op mobiel gebruiken en hen mobiele pagina’s worden aangeboden als resultaten, dan moet men dezelfde pagina’s gebruiken om hun relevantie te beoordelen.

Er is een secundair index dat rekening houdt met de aanpassingen voor zoekopdrachten op computers en tablets, maar de prioriteit blijft liggen bij mobiel, dat wordt beschouwd als de standaardversie. Het is dus niet nodig om te benadrukken dat websites die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel sterk zullen worden benadeeld in de Google-ranking.

Verbeterde gebruikerservaring

Een website die is geoptimaliseerd voor alle soorten schermen zal een impact hebben op de gebruiker. Een snelle laadtijd van uw pagina’s en het gemak van het vinden van informatie met inhoud die is gerangschikt volgens de behoeften en navigatiegewoonten van uw doelgroep, zal een positieve impact hebben op de gebruiker, die meer betrokken zal zijn bij uw website en bedrijf.

Daarentegen, als uw site weergaveproblemen heeft die comfortabel navigeren verhinderen, zal de gebruiker snel uw site verlaten, wat resulteert in een lage betrokkenheid maar ook een slechte bounce rate, en dus een daling in uw zoekresultaten.

Een betere conversieratio

De conversieratio van een site komt overeen met het percentage van het aantal bezoekers dat een gewenste actie heeft uitgevoerd (aankoop, contact, offerteaanvraag, enz.) ten opzichte van het totale aantal bezoekers van de site.

De mobile first-strategie en de geoptimaliseerde gebruikerservaring kunnen leiden tot een verhoging van uw conversieratio.

Een geoptimaliseerd ontwerp

De gebruikerservaring van uw site mag niet worden verwaarloosd, omdat u nu begrijpt dat UX en SEO nauw met elkaar verbonden zijn.

Het blijkt namelijk dat 88% van de internetgebruikers heeft aangegeven niet meer terug te willen keren naar een site na een slechte navigatie-ervaring en 75% van de gebruikers baseert de geloofwaardigheid van een bedrijf op het ontwerp van de website.

Neem contact met ons op als u behoefte heeft aan een prestatieanalyse van uw site en de mobiele versie ervan, of als u op zoek bent naar een partner voor het creëren van uw mobiel geoptimaliseerde website!

Vragen?

Ons team staat klaar om u te begeleiden bij uw development-projecten.

Laten we praten over
uw project!

Neem contact met ons op om uw behoeften te bespreken onder het genot van een kop koffie!