Diensten
Nieuws
01/10/2023
De AVG is op 25 mei 2018 in werking getreden. Deze Europese wetgeving die het gebruik van persoonlijke gegevens reguleert, is vandaag de dag onmisbaar, maar blijft nog steeds grotendeels onbekend in de kern. Wat de AVG precies is en wat het concreet betekent voor de gebruiker en het bedrijf met een website, zijn de punten die we samen zullen behandelen.
AVG staat voor “Algemene Verordening Gegevensbescherming”. Je zult waarschijnlijk ook de Engelse term horen, GDPR (General Data Protection Regulation).
De AVG reguleert de verwerking van persoonsgegevens in de Europese Unie en is van toepassing op elke organisatie, gevestigd in Europa of gericht op Europese inwoners, die persoonlijke gegevens van gebruikers verwerkt.
De AVG heeft als doel transparantie voor de gebruiker, die moet weten welke persoonlijke gegevens over hem worden verzameld en met welk doel.
De gebruiker moet zijn toestemming kunnen geven of, omgekeerd, zich kunnen verzetten tegen de verwerking van zijn gegevens en moet deze toestemming op elk moment kunnen aanpassen.
Hij moet ook toegang kunnen krijgen tot de verzamelde informatie, zijn gegevens kunnen wijzigen of hun verwijdering kunnen aanvragen.
Een website kan persoonlijke gegevens van gebruikers bevatten. Het is zeldzaam dat een website geen persoonlijke gegevens verzamelt. De AVG is daarom ook van toepassing op dit communicatiemiddel.
Hier zijn enkele voorbeelden van gebruikersinformatie die door een website kan worden verzameld en onder de AVG valt:
Om jouw website AVG-conform te maken, moet je de gebruiker de mogelijkheid bieden om keuzes te maken voor elk element/actie die informatie over hem verzamelt.
Natuurlijk is dit niet in het voordeel van de marketingafdelingen, die de gebruikersgegevens minder kunnen gebruiken voor analyse- of marketingdoeleinden, maar de expliciete keuze van de gebruiker staat voorop.
Er zijn drie hoofdfuncties die moeten worden geïmplementeerd om deze keuze aan gebruikers te bieden: de cookie-banner, opt-in checkboxes op formulieren en de pagina met het cookiebeleid.
Cookies zijn bestanden die gegevens opslaan met het doel deze informatie later opnieuw te gebruiken. Dit om het navigeren op je site te vergemakkelijken, maar ook voor analyse- of marketingdoeleinden. Een groot aantal gebruikersgegevens wordt dan bewaard en gebruikt via cookies.
Deze cookies worden vermeld in een tool zoals een cookie-banner, die de cookies in verschillende categorieën indeelt (functioneel, statistisch, marketing) met een uitleg over de aard van elke cookie.
Afhankelijk van de gekozen tool kan de gebruiker elke categorie cookies afzonderlijk toestaan, en in sommige tools zelfs elke individuele cookie.
Er zijn veel oplossingen op de markt: Axeptio, Cookiebot, Tarte au Citron, … Sommige webagentschappen hebben zelfs hun eigen cookie-banner gemaakt. Aarzel niet om verschillende tools te vergelijken om degene te kiezen die het beste bij de behoeften van jouw site past.
Het implementeren van de cookie-banner vereist de tussenkomst van jouw ontwikkelaar, die ervoor moet zorgen dat elke cookie wel of niet wordt geactiveerd na toestemming van de gebruiker.
Een ander deel bestaat uit het verkrijgen van de toestemming van de gebruiker voor de gegevens die via de verschillende formulieren op de site worden ingevoerd.
Of het nu gaat om een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief, een wedstrijdformulier, een formulier voor het downloaden van een brochure, enz., het is verplicht dat er een checkbox aanwezig is om de verwerking van de gegevens van de gebruiker die dit formulier invult toe te staan.
Deze checkbox moet een opt-in zijn, wat betekent dat de gebruiker zelf de actie moet ondernemen om het vakje aan te vinken, in tegenstelling tot een opt-out waarbij het vakje standaard is aangevinkt en de gebruiker het moet uitvinken als hij zich verzet tegen de verwerking van zijn gegevens.
Het label moet ook duidelijk zijn over het doel van de verwerking van de gegevens.
Voorbeeld: “Ik wil de maandelijkse nieuwsbrief van XXX ontvangen”, “Ik stem ermee in om gecontacteerd te worden in het kader van de offerteaanvraag”.
De pagina met het cookiebeleid bevat alle nuttige informatie over de uitleg van de cookies op de site.
Op deze pagina kun je verschillende informatie vinden, zoals:
Elk bedrijf dat de AVG niet naleeft, loopt het risico op sancties.
Heb je behoefte aan een analyse of AVG-conformiteit van je website? Neem contact met ons op!
16/12/2024
16/10/2024
Diensten
Strategie
Website
09/10/2024
Diensten
Productiviteit
Strategie
26/09/2024
Diensten
Nieuws
Productiviteit
Strategie
15/09/2024
Nieuws
Website
Bedrijfsapplicaties
Bedrijfswebsite
eCommerce
Lead generation
Begeleiding
Subsidies
UX/UI Design
Moodboard
Logo design
Design system
Technische Audit
SEO Audit
Persoonlijke Analyse
Gestructureerde Planning
Back-up en Gegevensbeveiliging
Efficiënte en Precieze Migratie
Optimalisatie en Tests
Geavanceerde AWS-omgeving
Staging- en Productieomgevingen
Dockerisatie en Replicatie
Versterkte Beveiliging
Optimale Prestaties
Zelfbeheerde en 24/7 gemonitorde infrastructuur
Continue Integratie en Volgen van Ontwikkelingen
Laten we praten over
uw project!
Neem contact met ons op om uw behoeften te bespreken onder het genot van een kop koffie!